Staří pneumatiky vám odhalí DOT kód
Na bočnici každé pneumatiky najdete celou řadu značení – kódů, které udávají informace o výrobci pneumatiky, výrobní lince (místě výroby), rozměru pneumatiky a také o datu výroby pneumatiky. Údaj o stáří pneumatik uvozuje písmenná zkratka DOT následovaná sestavou čtyř čísel, z nichž poučený motorista vyčte týden a rok výroby pneumatiky.
DOT je zkratka pro Department of Transport (Ministerstvo dopravy USA) a uvozuje písmenný a číselný kód, který udává informace o výrobním kódu továrny, v němž byla pneu vyrobena, kódové označení rozměru a také datum výroby pneumatiky. V Evropě není DOT povinné, evropská legislativa udává jako povinnou pouze normu E (značení na pneu uvozeno písmenem E následovaným číselným kódem). Nicméně i neameričtí výrobci pneu s označením DOT pracují, často ve zkrácené podobě. Proto se na pneumatikách setkáte jak se zápisem např. DOT UPLH H13 1813, tak se zjednodušeným zápisem DOT 1813. V každém případě pro informaci o stáří pneumatiky je podstatné vždy poslední čtyřčíslí kódu.
Modelový příklad značení pneumatiky datum výroby
DOT 1813
První dvojčíslí udává týden, v němž byly pneumatiky vyrobeny – číslo 18 značí, že pneumatika byla vyrobena v 18. týdnu. První dvojčíslí může nabývat hodnot od 1 do 53. Druhé dvojčíslí pak udává rok výroby dané pneumatiky – číslo 13 říká, že pneumatika byly vyrobená v roce 2013. Označení data výroby na pneumatice je povinné od roku 2000 (v 90. letech 20. století se používal třímístný číselný kód), takže je zřejmé, že se všechna poslední dvojčíslí vztahují na pneumatiky z nového tisíciletí.
Nejlevnější pneumatiky jsou ty prořezané

Jeden milimetr dezénu nové kvalitní nákladní pneumatiky přijde až na 1 000 Korun. Milimetr značkového protektoru asi na 350 Kč. Jeden milimetr prořezaného dezénu stojí jen necelých 250 Kč. To je o 75% méně než u nové pneumatiky.
Každou kvalitní nákladní pneumatiku nebo protektor lze tak zvaně prořezat. Lze tedy prohloubit jejich dezén prořezáním speciálním nožem běžně o 3 mm. Odborně provedené prořezání zvýší životnost nákladní pneumatiky či protektoru o 15 až 25%. Nemá vliv na protektorovatelnost opotřebené kostry.
Pneumatiky je třeba prořezávat včas. Zbytková hloubka dezénu by měla být větší než 3-5 milimetrů.
Každou kvalitní nákladní pneumatiku nebo protektor lze tak zvaně prořezat. Lze tedy prohloubit jejich dezén prořezáním speciálním nožem běžně o 3 mm. Odborně provedené prořezání zvýší životnost nákladní pneumatiky či protektoru o 15 až 25%. Nemá vliv na protektorovatelnost opotřebené kostry.
Pneumatiky je třeba prořezávat včas. Zbytková hloubka dezénu by měla být větší než 3-5 milimetrů.
Osobní pneumatiky nelze ze zákona prořezávat.
PRINCIP A VÝHODY PROŘEZÁNÍ
Princip prořezání spočívá ve vyřezání nových drážek do vrstvy běhounu pod vzorkem tak, aby se zvětšila hloubka dezénu.
PROČ PROŘEZÁVAT?
Výhody prořezání:
• prodlužuje životnost vašich pneumatik až o 25 %,
• ušetří až 2 litry paliva na každých 100 ujetých kilometrů,
• významně zvyšuje přilnavost pneumatiky, a tedy i její bezpečnost,
• snižuje negativní dopady na životní prostředí.
